Határtalanul! 2023

Magyar mágnások a Felvidéken

HAT-KP-1-2022/1-001077

2023.04.25-04.28.

A Határtalanul! program a nemzeti összetartozás ifjúsági programja, célja, hogy minél több magyar diák szervezett osztálykirándulás keretében keressen fel külhoni magyar közösséget.Iskolánk negyen 7. évfolyamos tanulója vett részt a pályázaton. Rendkívül érdekes, izgalmas és színvonalas történelmi utazáson vettünk részt Szlovákiában.

Első megállónk a malonyai arborétumba vezetett. Ezt követően utunk a Közép-Európa egyik leglátogatottabb és legszebb várkastélyához, a mesés bajmóci várkastélyhoz tartott. Megtekintettük a vár alatti cseppkőbarlangot. Este fáradtan, de élmény dúsan elfoglaltuk szállásunkat Kokaván. Második  nap reggeli után, az UNESCO világörökség listán szereplő festői kisvárosba, Selmecbányára utaztunk, mely egykoron Európa ezüst bányászatának központja volt. Megtekintettük a Szentháromság téren a monumentális barokk Szentháromság-oszlopot, közelében a Szent Katalin-templomot. Látogatást tettünk a Kamaraházba, a Bányászati Múzeumba. Városnéző séta következett a Felvidék legszebb főterén Besztercebánya belvárosában: Mátyás-ház (egykori királyi szálláshely), Mária-szobor, Óratorony, Thurzó-ház nevezetességeket tekintetük meg. A harmadik napon városnézésre indultunk Rimaszombatba, mely a Gömöri-medence északi peremén, a Rima-folyó völgyében fekszik. Megnéztük Tompa Mihály és Petőfi Sándor szobrait, felidéztük költészetük, majd átsétáltunk a Múzsák házához, Petőfi egykori szállásához. A következő megállónk a füleki vár volt. Buszos kirándulásunk egy délutáni kalandozással folytatódott Divény várromjához. Utolsó reggel a kiváló házigazdáktól való elbúcsúzás után elutaztunk a krasznahorkai vár tövében található különlegesen szép, szecessziós stílusú Andrássy-mauzóleumhoz, ahol meghallgattuk Gróf Andrássy Dénes és Hablawetz Franciska szerelmi történetét is, majd nemzetiszín szalagot helyeztünk el emlékül. Utolsó állomásunk Kassára vezetett. A városnézés során látogatást tettünk Közép-Európa monumentális gótikus templomába, melyben megtalálható Rákóczi fejedelem sírja. Mindezek után Kassa, a magyarok által egyik leglátogatottabb nevezetességét látogattuk meg. Rákóczi fejedelem rodostói házának a pontos másolatát, mely a középkori városfal erődrendszerének legrégebben megmaradt részlete, a Hóhérbástya udvarában áll.  Végül városnéző sétára indultunk, mely során érintettük az Orbán tornyot a zenélő szökőkúttal és harangjátékkal.